tisdag, april 18, 2017

Stort stöd för (L) förslaget om trygghetsvakter vid resecentrum i Kungsbacka

Liberalerna har ju föreslagit att det på helgerna (fredag och lördag) skall finnas trygghetsvakter vid resecentrum.

Av främst två skäl:

1. Polisen i Kungsbacka är underbemannad. Det finns färre polisen nu när vi är 80.000 invånare än när kommunen hade 60.000 invånare. Polisen behöver prioritera och all hjälp de kan få ökar tryggheten i kommunen.

2. Resecentrum upplevs som en otrygg plats. Många undviker säkert att gå dit för att ta taxi eller kollektivtrafik.
Tidningen Norra Halland har på sin hemsida en webbenkät där man ställer frågan:

- Våldet utomhus minskar i Kungsbacka. Trots det talas om vakter vid Resecentrum. Bra idé?

Ledande fråga egentligen där man kan tolka det som om tidningen tar ställning emot trygghetsvakter.

Men svaret är entydigt.

När jag i går kväll tog skärmdumpningen (se bild) hade 86% stött förslaget.

Och det är min upplevelse när jag senaste veckan mött människor i Kungsbacka att det finns stort stöd för förslaget.

 Några av kommentarerna:

- Bra förslag, att ingen tänkt på det tidigare, 
- Vi måste få fler poliser, 
- Jag har ju sett kanal 5:s tunnelbanan, så kan vi ha det,
- Jag skulle aldrig gå förbi där på helgen

Kommunstyrelsen i Kungsbacka har nu ställt sig bakom Liberalernas förslag och kontakt kommer tas med Västtrafik och Hallandstrafiken.

De borde ha intresse att bidra till trygg miljö på resecentrum Resandet genererar ju att folk besöker platsen samtidigt som det måste vara i deras intresse att deras kunder känner trygghet och vågar/vill åka kollektivt.

Inga kommentarer: