onsdag, november 09, 2016

Trumps vinst visar att väljarna söker enkla lösningar

Väljarna söker efter enkla lösningar. Att ett beslut, en fråga, en inriktning skall lösa alla problem.

Valet av Donald Trump visar på detta. River man upp handelsavtal så kommer jobben tillbaka. Bygg en mur mot Mexico så stoppas invandringen. Så har det låtit från Donald Trump.

I somras så valde britterna den enkla lösningen att gå ur EU. Detta skall lösa framtidens ekonomi och jobb i Storbritannien och också hålla tillbaka invandringen.

Partier med enkla budskap har nått framgångar i många europeiska länder, senast i Tyskland. Ofta med den enkla budskapet att om invandringen stoppas så löses det mesta.

I Sverige bygger SD:s framgångar på samma retorik.

Men även etablerade partier väljer sådana budskap. Nej till vinster i välfärden är ett sådant budskap. Drivs hårdast av Vänsterpartiet men även Socialdemokraterna har hakat på.

Löser inga problem med kvalité och ger inte en enda krona till välfärden. Om ett privat företag kan göra en verksamhet billigare än kommunen, och ändå göra vinst och ha minst samma kvalité, blir det ju inte en krona över om verksamheten återförs till kommunen.

Det enkla lösningarna kommer inte bara från höger. Vänsterpartiet är mästare på det men Jeremy Corbyns framgångar, och att han lyckats bli vald till ledare för Labour i Storbritannien , är ett annat exempel.

Han har ungefär samma retorik som Donald Trumpe fast då handlar det om förstatliganden, nej till privata alternativ i sjukvården och regleringar som enkla lösningar.

Politiska lösningar är aldrig enkla. Politiskt arbete bygger ofta på att gneta på och får ihop en helhet.

Men uppenbart är enkla lösningar attraherar väljare. Man slipper bry sig om för en helhet och detaljer.

De som inte tror på enkla lösningar får inte falla i fällan att ta efter. Samtidigt måste man fundera på hur den enkla retoriken med universallösningar skall bemötas.

En av orsakerna till Trumps vinst är också att många inte känner sig delaktiga i samhället och de politiska besluten.

Det är en utmaning att få fler att känna sig delaktiga i de beslut som tas och varför.

Inga kommentarer: