fredag, september 12, 2014

Sanningen om nattöppen närakut som Norra Halland borde tagit reda på

I en en anonym insändare i tidningen Norra Halland idag sprids ett antal felaktigheter om nattöppen närakut i Kungsbacka.

Mycket förvånad att tidningen publicerar en anonym insändare som går till direkta personangrepp utan att jag får chans att svara. De flesta tidningar publicerar inga insändare som attackerar namngivna personer om man vill vara anonym.

Så till själva frågan.

Den anonyme skribenten påstår att jag lovade nattöppen närakut vid valet 2010.

Fel. Folkpartiet drev frågan i valet 2006 men fick inte med sig några andra partier. Vi tappade faktiskt väljare men det hade mer med rikstrenden att göra.

Jag tog fram den annons jag hade 2010 och nattöppen närakut nämns inte. Däremot att man skall få välja läkare på vårdcentral vilket jag som ordförande i Närsjukvårdsnämnden har drivit igenom.

Varför driver vi inte frågan i denna valrörelse.

Två skäl. Inget annat parti stöttar oss. Vi har 6 av 71 platser i regionfullmäktige.

De privata vårdcentralerna i Kungsbacka ställer inte upp.

Dessutom äger inte Närsjukvårdsnämnden frågan. Skall vi kunna tvinga vårdcentraler att vara med ligger det beslutet centralt och där finns inte heller något stöd.

Precis som jag sagt i en intervju i Kungsbacka Posten tror jag frågan kommer bli aktuell framöver. Kungsbacka växer och med det Kungsbacka sjukhus. Frågan om utökad akut blir då mycket aktuell. Både vad gäller kompetens och öppettider.

Synd att tidningen Norra Halland inte gav mig chansen att svara så väljarna har rätt information inför söndagen.

Speciellt som sannolikheten är stor att en politisk motståndare skrivit inlägget fullt medveten om att det är fel. Tekniken att politiker skriver insändare som de ber bekant skicka in under anonym signatur, är tyvärr allt för vanligt.

Uppdatering

Nu ligger ett svar ute på Norra Hallands hemsida

 Tryck här

Inga kommentarer: