onsdag, april 23, 2014

Hur skall man förhindra bränder i Kungsbacka innerstad?

Hörnet Storgatan-Norra Torggatan brann ner i natt. Bland annat drabbades en godisbutik och en inredningsbutik. Men givetvis också försvann en innerstadsmiljö.

Jag har bott i Kungsbacka större delen av mitt liv. Och det har varit ett antal bränder.

År 2006 brann kvarteret Tullen där bland annat SEB haft kontor och då fanns Restaurang Ester där.
På sjuttiotalet, tror jag, brann kvarteret där idag Hemköp, Apotek m.m ligger. Jag har dock för mig att det skulle rivas. Även det låga kvarteret på Södra Torggatan, där puben Prinsen finns, brann. Även det, tror jag, på sjuttiotalet.

Och inte för länge sedan brann Norra Hallands tidningshus.

Hur skall man rädda innerstaden från fler bränder? Eller minska skadan om någon medvetet vill bränna ner hus?

Svåra frågor kommunen, fastighetsägare och räddningstjänsten får sätta sig ner och försöka besvara.

Inga kommentarer: