fredag, oktober 04, 2013

Tekniken kan inte lösa biljettproblem när Åsa station öppnar

Jag har länge drivit att man skall kunna samordna Västtrafiks och Hallandstrafikens biljettsystem. Så kallade månadskort är inga problem utan det är de som reser med kontoladdningar.

Jag kan köpa biljett i Köpenhamn med mitt Hallandskort och åka till Kungsbacka eller Göteborg. Men jag kan inte ta mitt västtrafikkort och åka från Göteborg längre än till Kungsbacka. Däremot från Kungsbacka till Strömstad och Mariestad men inte till Varberg från Kungsbacka.
 
Förvirrande? Och hur skall det då inte vara för resenären. Jag sitter ändå i Hallandstrafikens styrelse.


Utmaningen kommer när Åsa station öppnar med invigning 14 december.
Det är Öresundståget som stannar och där man åker med Hallandstrafikens kort. På bussen till tåget kommer finnas dubbla automater.
Åsa station som invigs 14 december

Men skall man vidare i Västtrafiks system kommer passageraren att få fortsätta med deras kort.

Man har på Hallandstrafiken försökt hitta lösningar men hittar inga. Problemet är Västtrafiks kort som inte kan samordnas med andra kort.

Göteborgs Postens duktiga trafikreporter Ulf Nyström beskrev Västtrafiks biljettsystem såhär för några veckor sedan:

"Västtrafiks utskällda betalsystem är världsunikt. Nu skall det ersättas med ett nytt världsunikt system för 120 miljoner kronor"

När det gäller trafik söderut går det utmärkt. Skånetrafikens biljettsystem är samordnat med Hallandstrafiken och de båda bolaget har t.ex gemensamma sommarkort.

Givetvis kommer många resenärer bli upprörda och jag hoppas det sätts så mycket press på Västtrafik att när man nu återigen gör om sitt system att det går att samordna med andra. Tyvärr tyder inte de första rapporterna på det.

Förhoppningsvis kan man till att börja med åtminstone via en app på en smartphone kunna resa över gränserna. Men att han en särskild telefon borde inte vara krav för att kunna resa enkelt över länsgränser med olika trafikslag.

Inga kommentarer: