tisdag, november 22, 2011

S-alternativ med trovärdighetsproblem


Jag skrev en insändare om bristerna i Socialdemokraterna budgetalternativ i Region Halland. Tryck här.

(S) svarade och idag finns min replik med i Hallandsposten. Har även publicerats i Laholms Tidning.

Socialdemokraternas budget är inte trovärdig 

Socialdemokraterna Per Persson och Lise-Lotte Bensköld Olsson försöker i HP 15/11, i en replik till mig, påskina att Socialdemokraternas alternativ till budget för Region Halland är fullt finansierad. Men ger inga besked om hur man räknat.

Bäst är väl det.

Sanningen är att den alternativa S-budgeten är ofullständig och rätt rörig. Jag skall bara ge två exempel:

S är med på att reducera hälso- och sjukvårdspengen till vårdcentralerna för att avgifterna höjs. Men eftersom man säger nej till avgiftshöjningar saknar privata och regiondrivna centraler dessa pengar, och det blir en besparing.

Man borde sagt nej till denna reducering och finansierat detta för att budgeten skulle hänga ihop.

I insändare och i fullmäktigedebatten har olika företrädare för Socialdemokraterna lovat gratis resor med kollektivtrafik när man besöker en mottagning. Inte bara när det är sjukresa. Bland andra Margit Bik (S) i HP 4/11. Men inte en krona finansiering har man med i sitt budgetalternativ.

Jag skulle kunnat ge fler exempel på brister i S-budgeten men konstaterar bara att skall (S) vara trovärdiga när man föreslår utgifter och minskade avgifter måste dessa finansieras fullt ut.

I år misslyckades man.

Tommy Rydfeldt (FP), 
Ledamot i regionfullmäktige

Inga kommentarer: