onsdag, juli 27, 2011

SD-Hellsborn utreds av förvaltningsrätten

Halländske SD-politikern Erik Hellsborn, med uppdrag i Varbergs kommun och Region Halland tar nu timeout från sin blogg.

Han skriver:

"Och även om jag fortfarande inte anser mig ha gjort något fel så står det klart att min blogg efter gårdagens negativa publicitet snarare är en belastning än en tillgång för partiet. Därav detta uppehåll i bloggandet."

Han har alltså inte gjort något fel. Man kan bara tolka det som att han fortfarande anser att det är invandring och mångkulturellt samhälle som är skulden till dåden i Norge.

Är Hellsborn ensam att tycka så inom Sverigedemokraterna? Absolut inte. Om man skall vidta åtgärder mot alla som inom SD tycker som Hellsborn så har man att göra. Distriktsordföranden i Halland instämmer. Andra SD politiker från olika delar av Sverige instämmer.

Erik Hellsborn är vald av Region Halland att sitta som nämndeman i förvaltningsrätten. Samma  rätt som också är migrationsdomstol. Alltså beslutar om uppehållstillstånd för flyktingar.

Nu skall rätten utreda hans lämplighet.

- Jag har ännu inte vidtagit någon åtgärd med anledning av detta. Vad jag har att ta ställning till är dels om han när han utövat sitt uppdrag som nämndeman brutit mot lagen, dels om hans uttalanden skadar domstolens anseende i någon högre grad, säger lagman Margareta Åberg till tidningen Dagen.

Intressant att se vad man kommer fram till.

Står även artiklar om detta i Hallandsposten och Hallands Nyheter. 

Bloggat: Tokmoderaten

Dagen  SR Halland  DN DN2 Expressen GP SVD 2
DN3 
Svd 3 4

Inga kommentarer: