fredag, september 17, 2010

Så går valet i Kungsbacka slutprognos

Detta är min slutprognos över hur kommunvalet i Kungsbacka går. Jag utgår från SVT:s väljarindex som är en sammanställning av de olika mätningarna. Jag tar sedan hänsyn till hur starka partiet är lokalt och hur nära man var att förlora eller vinna mandat i förra valet.

Osäkerheten är givetvis eventuell stödröstning. Också huruvida de partier som inte är rikspartier tar ut varandra. Har man samma målgrupp? Jag tror det. Tar fler partier mandat i fullmäktige sker det sannolikt på bekostnad av andra lokala partier.

Moderaterna 24 mandat + 3
Folkpartiet         8 mandat + 1
Centerpartiet      6 mandat - 1
Kristdemokraterna 4 mandat - 1
Socialdemokraterna 10 mandat - 2
Miljöpartiet 3 mandat + 1
Vänsterpartiet 2 mandat +-0
Kungsbackaborna 3 mandat - 1
Din Framtid 0 mandat
SPI 1 mandat +-0
Sverigedemokraterna 0 mandat

På söndagskväll vet vi om jag var totalt fel ute eller om jag var i närheten av resultatet.

Inga kommentarer: