onsdag, september 15, 2010

Äntligen vaknar Västtrafik

Jag har flera gånger på denna blogg kritiserat det nya Västtrafikkortet. Där man skall trycka plus, checka ut med mera. Och vill man åka fler på ett kort så är det rena vetenskapen.

Första gången för ett år sedan.

Man ser ofta tågvärdarna på pendeltågen upptagna med att hjälps till och få rätt stämplingar.

Första gången jag skulle åka ringde jag till Västtrafik. Fick intsruktioner hur jag skulle göra. Klev sedan på bussen och frågade chauffören om detta kunde stämma. Hon sa nej du skall göra såhär istället. och det visade sig att hon hade rätt.

När vi i somras åkte buss till Marstrand (hopplöst ställe att hitta parkering) så frågade jag en av de som arbetade på färjan om jag skulle stämpla  och hur. Kom du med bussen? Ja svarade jag. Stämpla inte då maskinen drar för mycket pengar.

Detta är bara några exempel.

Västtrafik har med en papegojas envishet försvarat systemet. Man till och med har antytt att det är fel på resenärerna.

Men nu tycks man tänka om. Utcheckningen skall tas bort.

Gör nu rätt denna gång. Och se till att man betalar för längden man reser. Att har få zoner ger konstiga konsekvenser med väldigt dyra korta resor.

GP GP2

Inga kommentarer: