onsdag, maj 05, 2010

Nummerupplysningen.se skickar bluffakturor

Ett företag som kallar sig Nummerupplysningen.se skickar   i dagarna ut ett "erbjudande" till företag och föreningar.

Man gör det på ett sätt som närmast kan beskrivas som försök till bluffaktura.

Det står i finstilt "Erbjudande från". Sedan de uppgifter de redan har. Man påpekar också att man kan lägga till utökad företagsinformation utan extra kostnad.

Något företag kanske tycker detta låter bra fyller i och skriver under. Skickar sedan in det till blufföretaget.

Men, på baksidan finns en liten text tryckt med dålig färg och det är oerhört komprimerad. Läser man den så framgår det till slut att om man skickar in uppgifterna så kostar det 3711 kr per år. Och man har bundit sig i 24 månader.

Längre ner står det dessutom att moms tillkommer.

Så den som skickar in detta papper har helt plötsligt fått en kostnad på 7422 kr + moms för en tjänst man inte behöver. T.ex Hitta.se har dessa uppgifter gratis. Det är bara Eniro som vill ha betalt men då en betydligt lägre kostnad.

Detta är inget annat än bluff och båg. Företaget uppger också sitt organisationsnummer till OÜ 11550212. Låter som ett Estniskt företag.

Längst ner på deras papper står det " Många bäckar små blir till en hel å".

Förmodligen är detta företagets valspråk.

Genom att skicka ut detta "erbjudande" som massbrev till företag och föreningar kommer säkert en del att missa att det kostar pengar. Och 7422 kr gånger en massa lurade företagare kan bli till en hel å av pengar.

PS! Jag har försökt att ringa dem men hamnar hela tiden i telefonkö. Någon riktig kundtjänst existerar nog inte DS!

PS!  Jag skickade aldrig in själv utan la upp denna bloggtext för att varna andra. Att jag försökte nå dem vara bara en test för att se om de hade en seriös kundtjänst. Det hade man inte DS!

OBS! JAG HAR INTE MÖJLIGHET ATT VIA E-POST ELLER TELEFON HJÄLPA ER ELLER GE RÅD. AV DEN ENKLA ANLEDNINGEN ATT IBLAND HAR 15-20 PERSONER RINGT MIG VARJE DAG FÖR RÅD OCH SYNPUNKTER. TA ISTÄLLET KONTAKT MED ER BRANSCHORGANISATION, T:EX SVENSK HANDEL.

TIPS VAD GÖR MAN?

Bestrid faktura, inkasso med mera vad de kan skicka. Om de mot förmodan skulle gå till kronofogden så bestrid till kronofogden också. Kronofogden gör då inget och man får ingen betalningsanmärkning.

Då måste Nummerupplysningen.se gå till tingsrätten vilket man inte lär göra. Risken att de förlorar är alldeles för stor.

Många har hört av sig till mig. Jag har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa er på något sätt utan bestrid som jag beskrivit ovan.

UPPDATERING

Fidelity Inkasso som skickat brev om inkasso meddelar på sin hemsida att de inte längre har Nummerupplysningen.se som kunder.

Läs mer genom att trycka på denna länk

Sannolikt vill inget inkassobolag driva frågan. Bestrid om ni får faktura, inkasso eller annat krav.

UPPDATERING

Nu finns en Facebookgrupp som de som är lurade kan gå med i

Klicka här

UPPDATERING 14 december 2015 

Man kan få information hur man bestrider på denna sida. Tryck här

77 kommentarer:

Jimmy Söderström sa...

Bäste Tommy, Nummerupplysningen.se har tagit del av dina tankar. Vi önskar förtydliga vad vårt erbjudande avser. Erbjudandet avser möjlighet för ett företag att använda vår sökmotoroptimeringstjänst. Dvs. att ett företag på Nummerupplysningen.se visas före andra ej betalande företag vid sökning på ex. bransch. Samt möjlighet att lägga till egna sökord som medger förstahandsvisning.

Denna tjänst erbjuder även Eniro och Hitta.se mot kostnad som vid rikstäckande sökning är betydligt dyrare än våra 3711kr/år. Det är även precis som på Hitta.se , gratis att ligga med på Nummerupplysningen.se. Utan möjlighet till sökmotoroptimering.

Du har riktat kritik om att vårt Erbjudande är att likna med försök till bluffaktura.

Vi riktar oss endast till näringsidkare, som vi givetvis förutsätter, är läskunniga och medvetna om vad köplagen innebär. För att ytterligare förtydliga, vill vi påpeka att vi på tre olika platser i vårt Erbjudande uppmanar mottagare att noga läsa igenom erbjudandet. Första uppmaningen finns på framsidan på kuvertet, där det står: " För mer information läs noga igenom vårt erbjudande". På talongens förstasida på höger sida under texten: OBS! Porto betalt. ”Returnera utan extra kostnad för porto”, står det med stor och fet text: ”Medverkan sker mot kostnad i enlighet med vad som anges i avtalstexten. För utförlig avtalsinformation se baksidan av detta erbjudande”. Den tredje uppmaningen finns i avtalstextens fem första rader på baksidan av talongen. På rad fyra i avtalstexten står det: ”Om ni ej har för avsikt att medverka mot kostnad kan Ni bortse från detta erbjudande”. Klart och tydligt .

Dessutom är avtalstexten angiven i större format än rubrikerna 1-11 som anger befintlig företagsinformation.

För att undvika att beblandas med oseriösa blufföretag, som ringer och spelar in delar av ett samtal för att sedan hävda att ett muntligt avtal ingått, skickar vi endast ut erbjudanden via post. Näringsidkare som är intresserade att medverka ges möjlighet att läsa igenom våra villkor för medverkan.

Vi har medvetet valt att införa en hel avtalstext för att undvika oklarheter eller missförstånd. Det framgår klart och tydligt med vem avtal ingås samt att det medför en årlig kostnad.

Vi kan bara beklaga vid det fall någon näringsidkare, trotts vår uppmaning att läsa igenom avtalstexten, inte gjort detsamma.

Vår kundtjänst i Estland svarar alltid på svenska i telefon. Vid vissa tidpunkter kan det tyvärr förekomma telefonkö. Men sällan mer än 3 min. Det går även att kontakta oss via fax och e-mail. Vi svarar alltid på alla frågor.

Eftersom du som näringsidkare bevisligen läst igenom vårt erbjudande och gjort ett val att inte medverka, torde reklamförsändelsen vara helt korrekt utformad.


Med Vänliga Hälsningar

Nummerupplysningen.se
Jimmy Söderström
Kundombudsman

Tel: 010-10 10 100
Fax: 010-10 10 101

TOMMY RYDFELDT sa...

Demokratisk som jag är får givetvis Nummerupplysningen.se ett genmäle. Se ovan.

Men det ändrar inget i sak. Tjänsten behövs inte, är ofullständig (Landstinget Halland finns t.ex inte) och är utformad på sådant sätt att det är lätt att plötsligt att blivit kund. Att man inte har svensk F-skattsedel är ju också ett varningstecken.

Men läsaren får avgöra själv givetvis.

Här kan man läsa "erbjudandet" på en annan blogg.

http://palander.se/nummerupplysningen-se

Här är en annan blogg med samma uppfattning:

http://inkdragonstudio.blogspot.com/2010/04/skumma-erbjudanden.html

Försökte nu igen nå kundtjänsten. "Alla handläggare upptagna". Efter en stund kopplades jag bort och det kom en upptaget ton.

Unknown sa...

Visst är de skurkar!
Jag var enfaldig nog att skriva på för jag trodde det var det traditionella företaget Nummerupplysning. Här har man använt deras gula färg och ett identiskt namn , bara i bestämd form, för att snylta på deras goda namn. När jag sedan får fakturan menar det att jag får stå mitt kast. Men de har ju ingen tjänsyt som är värd något! Deras sajt har praktiskt taget ingen trafik, knappt någon skulle söka efter något där.
Att man alltså inte får backa och tacka nej till tjänsten visar väl bara det vad det är för ett oseriöst företag! Man riktar sig till företag för sådana har ingen konsumentskyddslag.
När man läser deras "kundombudsmans" skrivelse förstår man att de utformat sitt erbjudande för att försöka klara rättsliga processer.

R Wall sa...

Det Nummerupplysningen.se ägnar sig åt i dagarna är Bondfångeri. Jag har själv i hastigheten skrivit på, och då får man väl stå sitt kast och betala det man har skrivit under för, dvs 3711 kr per år i 2 år. Här sätter jag emellertid ner foten. Ty "avtalet" förlängs automatiskt med 2 år om man inte säger upp det. Frågan är hur Nummerupplysningen.se kommer att hantera min uppsägning som jag skickar redan denna vecka. OM man kommer att förneka att någon uppsägning har kommit dem tillhanda, jag kommer både posta och E-mejla, och därför så småningom fortsätter skicka faktura även för år 3 - Ja, då handlar det om Bedrägeri och försök till Utpressning - och av mig kommer Nummerupplysningen.se aldrig få ett öre ytterligare. Jag kan erkänna att jag gått på Bondfångeri, men jag viker mig aldrig för Bedrägeri eller Utpressning.

Syftet med att skriva detta inlägg är att bygga upp ett nätverk som kan mobiliseras mot Nummerupplysningen.se OM de försöker att debitera oss för år 3.

Bästa hälsningar
Rickard Wall
Bokförlaget DHILE
0730257657

Larstown sa...

Fick själv en faktura från nummerupplysningen.se som jag ignorerade.

Och idag dyker det upp en påminnelse där det står - uppenbarligen för att skrämma till betalning – "Påminnelse 1" samt "Betalningshanteringen har överlåtits till Fidelity Ekonomi & Inkasso" och "Vid kontroll av vår reskontra har vi funnit ovanstående obetalda fakturor. Vi emotser Er betalning omgående. Om betalning redan gjorts före ovanstående utskriftsdatum kan Ni bortse från detta krav."

Företaget skickar alltså ut ett krav som ser ut som att det går till inkasso om man inte betalar!

Vore intressant att höra hur denna "Jimmy Söderström" förklarar det...

/ Lars

R Wall sa...

Förmodligen sitter vi som har skrivit på med skägget i brevlådan och har bara att betala - för två år. Min farhåga avser om Nummerupplysningen.se på ena eller andra sättet försöker skinna oss på ytterligare pengar.

R Wall

TOMMY RYDFELDT sa...

Enligt Datainspektionen finns det inget företag som heter Fidelity Ekonomi & Inkasso som har tillstånd att bedriva inkasso.

Datainspektionen

Marie-Louise sa...

Jag har råkat ut för exakt samma sak. Men ångrade mig och ringde och annulerade den gula lappen. Det verkar inte ha fungerat för faktura fick jag iallafall. Har försökt annulera igen men det vill de inte godkänna. Trots att jag defacto inte kan använda tjänsten eftersom jag inte fått något login som beskrivs att man ska få. Så vet inte alls var och hur tjänste används.
Jag kommer anmäla till Reklamationsnämnden och Konsumentverket.
Följer era inlägg och känner mig stärkt av att dela det här problemet med er. Hoppas vi tillsammans kan fixa det här. Tänk om vi skulle behandla våra kunder på det här sättet och vara otydliga, missvisande och dåliga service. Vi skulle inte klara oss länge i branschen.

R Wall sa...

Hmm ... Mig tycks det som om Nummerupplysningen.se genom Fidelity Ekonomi & Inkasso genom Juristfirman Fidelity AB faktiskt har Datainspektionens tillstånd att bedriva inkassoverksamhet. Jag har påtalat detta missförhållande för DI, men DI:s respons blev väl "Goddag, Yxskaft". I den situationen kontaktade jag Expressen, men där tycker man tydligen inte heller att detta är något att bry sig om. Trots det svaga stöd som vi offer (som vanligt) får från samhället är utsikterna för Nummerupplysningen.se att driva in detta krav om 2 x 3711:- närmast obefintliga. Alldeles oaktat att de försöker skrämmas med estnisk domstol så kan man inte driva in pengar i Sverige med mindre än att ärendet har passerat Kronofogden - och där ska man bestrida yrkandet så att Kronofogden måste vända sig till Tingsrätt för betalningsföreläggande. Genom att i Tingsrätten visa upp dokumentation på att Nummerupplysningen.se bara är ett blufföretag ligger man så pass bra till att Nummerupplysningen.se knappast vågar sig på ett sådant försök. De kommer att försöka skrämmas - det är det som är affärsidén - men om man står på sig så släpper de. Nummerupplysningen.se sveper över marknaden, och de som betalar är liksom vinsten. Övriga "får gå". Det är alltså bara att bestrida, och spara de dokument som man ev kan komma att behöva. Skulle det bli ett mer skarpt läge framöver så föreslår jag att vi samarbetar.
Rickard Wall

MADLEN sa...

Och när vi nu var så korkade att vi betlade tänkte vi att vi skulle använda oss av tjänsten. Försöker ändra vårt bolagsnamn till Gemena istället för enbart versaler... fungerar inte...

jag sa...

Avtalslagen kap 3
"30 § Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits, framkallat densamma genom svikligt förledande eller ock insett eller bort inse, att den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd därtill av annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde. "

Min tolkning är att man kan inte anse att någon ingått avtal om något om den man ingår avtal med agerat "svikligt förledande" eller vilseledande på modern svenska - så att man ingåt avtal utan att förstå vad avtalet innebär.

Det anser jag är precis vad Nummerupplysningen OÜ gjort.

Talongen är uppenbart inte utformad som ett avtal, rubriken "information" leder inte tankarna till avtalsvillkor, och "befintliga uppgifter" vs "nya kontaktuppgifter" är uppenbart förledande (ety det inte är ett förnyande av de befintliga uppgifterna, utan blott kontaktuppgifter för det presumtiva avtalet). Dessutom står texten "Medverkan medför kostnad" samt pris varken vid signatur, i rubrik eller ens på samma sida som "erbjudandet" utan under rubriken "Porto betalt. Ingen extra kostnad för porto." på sidan.

Det blir svårt för Jimmy Söderström och Nummerupplysningen att vinna några case i tingsrätten.

Och varför har Jimmy Söderström så många telefonnummer?

Anonym sa...

Hej!

Jag har också blivit raffinerat fult lurad och har varit arg och irriterad över detta ett par dagar nu.
Men nu ska jag fördjupa mig i eländet.
I morgon får det bli Reklamationsnämnden och Konsumentverket.
Därefter Kronofogde och Tingsrätt. Kan vi gå ihop till ett gemensamt mål!!
Mvh Maria
T

Unknown sa...

Jag sällar mej till er skara. Har fått tre krav från nummerupplysningen nu och bestridit alla tre. Få se vad de gör härnäst.
Mvh
Ulla

iguana.musik@gmail.com

Unknown sa...

Jag är gärna med och samarbetar mot nummerupplysningen.se. /Per

dosen sa...

Jag har också olyckligtvis skrivit på och fått en faktura......
Har haft kontakt med KO som tyckte att jag skulle kontakta nummerupplysningen.se för att få beställningen upphävd. Detta då jag inte har någon verksamhet i firman fn och anser att jag varit utsatt för ett vilseledande "erbjudande". Skulle säkert gå bra enligt KO. Hade det varit ett seriös företag hade de säkert accepterat detta!
Här är svaret från nummerupplysningen.se:

"Er beställning är registrerad samt inlagd i våra system, vilket tyvärr medför att vår fordran kvarstår.

I och med att erbjudandet undertecknats samt returnerats till nummerupplysningen.se har Ni bevisligen givigts möjlighet att läsa igenom vad erbjudandet avser samt vid eventuella oklarheter utreda dessa. För den som läser igenom Erbjudandet framgår klart och tydligt att erbjudandet avser annonsering på nummerupplysningen.se samt att det medför en årlig kostnad.

Vi är oförstående hur vårt Erbjudande på något sätt skulle kunna härledas till Eniro eller dess verksamhet.

Nummerupplysningen oü är av Stiftelsen för Internetinfrastruktur (IIS) registrerad som rättmätig användare av domänen Nummerupplysningen.se Domän är inte ens i närheten av att kunna misstolkas eller beblandas med namn/domän som eniro.se."

Med Vänliga Hälsningar
Maija Kinnunen
Kundtjänst"

Jag har gett nummerupplysningen.se chansen att backa ur, men de tog den aldrig.
Jag tänker givetvis bestrida alla fakturor, krav mm.
Det är viktigt att alla drabbade går in och gör en KO anmälan som kan göras här:

http://www.konsumentverket.se/sv/omkonsumentverket/KO/Sa-gor-du-en-anmalan/Gor-en-anmalan/

Detta för att få gehör "Många bäckar små blir till en å" (nummerupplysningen.se's egen slogan)
Det är klart att vi skall samarbeta mot detta oseriösa företag.

hälsar Kjell

R Wall sa...

Ok, då är vi ett gäng som kan mobiliseras om någon av oss hamnar i skarpt läge (Inkasso, Kronofodge etc) gentemot Nummerupplysningen. Jag föreslår att om och när det händer meddelar vederbörande det på den här sidan, och så går vi vidare då.

Bästa hälsningar
Rickard Wall

Unknown sa...

jag skulle vilja vara med och driva mot nummerupplysningen.se tror det skulle löna sig om vi alla gick och gjorde en anmälan samma dag runt om i sverige då skulle myndigheten se det på ett tydligare sätt än om var och en gör det.

Jörgen sa...

Hmmmm tyvärr har jag oxå gått på detta men har bestridit alla fakturor. Hoppas att vi alla kan gå samman om det skulle bli skarpt läge så vi får stopp på detta bluffbolag! // Jörgen L

Jenny sa...

Även jag har gått på detta "erbjudande" och nu fått en påminnelse med hot om inkasso. Jag har såklart bestridit och fått ungefär samma svar som Kjell ovan. Jag ska omgående göra en KO-anmälan och hålla ut. Med en viss rädsla måste jag säga då dessa hot om inkasso känns obehagligt. Jag känner mig som en idiot som gick på detta samtidigt som jag är förbannad hur ett företag kan syssla med denna typen av vilseledande avtal. Den känns dock skönt att jag inte är ensam och det stärker mig att stå emot.
hälsn Jenny

Jenny sa...

Även jag har gått på detta "erbjudande" och nu fått en påminnelse med hot om inkasso. Jag har såklart bestridit och fått ungefär samma svar som Kjell ovan. Jag ska omgående göra en KO-anmälan och hålla ut. Med en viss rädsla måste jag säga då dessa hot om inkasso känns obehagligt. Jag känner mig som en idiot som gick på detta samtidigt som jag är förbannad hur ett företag kan syssla med denna typen av vilseledande avtal. Den känns dock skönt att jag inte är ensam och det stärker mig att stå emot.
hälsn Jenny

Unknown sa...

Ännu en som gått på det. Fick idag fakturan på 3711, ringde Tallin. De faxade min underskrift - på en talong som jag skrivit under i förvissningen att det bara var en uppdatering av mina uppgifter. Det är djävulskt sinnrikt, det går inte att upptäcka att det är ett avtal man skriver på, tvärsom står det ju omedelbart ovanför det fält man ska signera i: "Extra erbjudande-lägg till utökad sökbar företagsinformation utan extra kostnad". Men på snedden, med små bokstäver, hänvisas till avtalstext på baksidan. Det står dock inte vad det kostar.

Är detta juridiskt hållbart? Jag har absolut aldrig haft för avsikt att binda mig under 24 mån till detta gangsterföretag. Hur går vi vidare, kan vi inte gå ihop, som många redan har föreslagit? Men hur gör vi det?

Nisse

Unknown sa...

hejsan

jag har kommit en bit i mitt sökande efter nrupplysningen.se och vet att dom inte tillhör någon kriminell organisation eller något liknande. Jag vet också att dom mailar från oslo, norge samt inom kort kommer min man i estland få fram deras namn mm och då kan vi se vilka dom är i personer och inte vilka namn dom använder.

Unknown sa...

Hej!

2010-08-04
Nu har Nummerupplysningen.se så att säga "Skitit i det blå skåpet" som "Loffe" sa i filmen repmånad.

Jag har i förrigår fått en faktura för tjänsten Företagspaket 1 på 3711kr.
Till saken hör att jag aldrig beställt något! Har aldrig varit i kontakt med företaget på något sätt!
Man uppger ett felstavat Företagsnamn. Efternamnet på referensen är felaktigt.
Mitt organisationsnummer saknar 4 sista siffrorna.
Redan nu är det uppenbart att det hela rör sig om bluff. Men för att testa det hela ytterligare så sökte jag på mina företag och fick bara fram mitt mobilnummer. Inte mycket till söktjänst. Försökte logga in på sidan med de inloggningsuppgifter som stod på Fakturan för att se mitt beställningsunderlag (som ju inte finns) men inloggningen fungerade inte vilket var väntat.

Givetvis har jag via mail bestridit fakturan. Jag har dessutom just gjort en Polisanmälan för bedrägeri.

Nu ska de bli väldigt kul å se hur Nummerupplysningen ska gå iland med det här. Hur herr Jimmy Söderström ska snirkla sig ur blir ännu roligare att höra.

Jag drar mig inte för att gå vidare och ställer gärna upp med er andra i gemensam sak.

cmaras sa...

Hej,

jag skrev på detta erbjudande också då jag var mitt i en flytt och misstog detta som en address ändring/uppdatering.

Jag ringde kundtjänsten och pratade med dom, de svarade snabbt men de hade ingen befogenheter att säga upp avtal ändra utan skickade på email en .pdf fil på den gula lappen jag skrivit under.

Jag bad om att få prata med deras chef och blev hänvisad till Jimmy Söderström som efter en kort dialog gick med på att annulera vårt avtal.

Men i mitt fall så läste jag inte igenom lappen då jag tog förgivet att det handlade om en address uppdattering. Ett mistag jag inte lätt gör om... så oresonliga vet jag inte om de är!!!

Heléne sa...

Jag är också gärna med på en gemensam anmälan. Har polisanmält Nummerupplysningen i förrgår med en blankett som jag hittade på svenska handel. Har faxat o mailat til skojarna i Estland. Allt de gör är att maila tillbaka "avtalet". Är det någon här som klarat av att läsa det finstilta utan förstoringsglas?

Ska vi gå ihop alla på något sätt?

dosen sa...

Hej,
jag har läst i andra forum följande:

"alla kan maila till nummerupp.se@gmail.com lämna namn och nr så kan vi samordna en gemensam polisanmälan.

daniel"

Vet dock inte vem som äger denna mailadress och om den är seriös, så jag gjorde även en egen polisanmälan.

Hellre lägger jag 2*3711:- på att vi gemensamt driver en process mot bluffmakarna än betalar deras fakturor! Många bäckar små blir rätt mycket pengar....

På något sätt borde vi börja med att skaffa oss en databas över drabbade.

Någon som har förslag?

/ Kjell

Ulrik sa...

Håller helt med om bluff-företaget "Nummerupplysningen.se OY" med säte i Estland. Med förledande erbjudanden binder de upp kunder till helt meningslös tjänst på en hemsida som är mycket amatörmässigt utformad. Detta företag utgör en mellan-nisch mellan renodlade bluff-fakturor och företag som nästan existerar men inte har någon egentlig funktion annan än att de har ett inreg domän-namn (som påminner om andra etablerade tjänster) och en relativt vältalig skurk som kallar sig "kundombudsman". Verksamheten är extremt bedräglig enär man inte tillhandahåller någon tjänst som någon behöver och i samtliga fall förlett sina "kunder" (alltid personer med enskilda firmor)att skriva på nåt ser ut att vara nåt annat än ett abbonnemang. Jag har bestritt alla fakturor och polis-och KO-anmält företaget - jag uppmanar samtliga att göra detsamma! Betala inte! Företaget har ej besvarat mina bestridanden eller förklarat på vilket sätt jag har avtal med dem utan fortsatt skicka fakturor vilket visar på vilken oseriös verksamhet det här är. Jag går gärna ihop med er andra mot detta sk företag.

R Wall sa...

Till Nisse (framför allt).
Vi är nu ganska många, men hittills har ingen såvitt jag vet blivit anmälda till Kronfogden av Nummerupplysningen (även om jag i veckan fick min andra påminnelse med "Kronofogdevarning" denna gång). Nu tror inte jag att så kommer att ske, ty dessa blufföretags affärsidé går inte ut på att föra utsiktslösa rättsliga processer mot motståndskraftiga offer utan att skrämmas och hoppas på att några betalar. Men OM någon av oss skulle bli anmälda - ja, det är då vi har skarpt läge och bör göra en samfälld aktion. Hur detta ska gå till tycker jag att vi kan avvakta med att bestämma tills det blir skarpt läge.
Rickard Wall

Ann sa...

Vi har också blivit drabbade av Nummerupplysningen och jag är så trött på att problemet inte försvinner. Idag fick vi betalningspåminnelse 3, där det fanns ett klistermärke med skriften Kronofogdevarning, under stod det inkasso. Det såg extremt oseriöst ut. I förra betalningspåminnelsen stod det att det skulle gå till betalningsföreliggande inom 7 dagar om vi inte betalade, men det verkar det ju inte ha gjort. Det blir rätt dyrt för nummerupplysningen att lämna alla fakturor till betalningsföreliggande hos kronofogden. Men vi får se hur det hela slutar. Jag är absolut med på en kollektiv stämning om det behövs.
/Ann

Ann sa...

Vi har också blivit drabbade av Nummerupplysningen och jag är så trött på att problemet inte försvinner. Idag fick vi betalningspåminnelse 3, där det fanns ett klistermärke med skriften Kronofogdevarning, under stod det inkasso. Det såg extremt oseriöst ut. I förra betalningspåminnelsen stod det att det skulle gå till betalningsföreliggande inom 7 dagar om vi inte betalade, men det verkar det ju inte ha gjort. Det blir rätt dyrt för nummerupplysningen att lämna alla fakturor till betalningsföreliggande hos kronofogden. Men vi får se hur det hela slutar. Jag är absolut med på en kollektiv stämning om det behövs.
/Ann

Erik Bäfving sa...

Här är min historia. Efter att ha gått i fällan ringde jag Nummerupplysningen och de lovade att stryka mig från sitt register och stoppa faktureringen. Trots detta löfte kom fakturan. Jag uppmanades av Kronofogdemyndigheten att bestrida fakturorna och påminnelserna som har trillat in sedan dess. Har även fått en påminnelse med klisterlappen "Kronofogdevarning" på som jag så klart också bestrider. Jag har underättat Kronofogden vid varje nytt steg. Att de ens försöker framstå som seriösa genom sitt försvar på denna sida tar jag som en direkt förolämpning. När man ser på helheten; först och främst hur avtalet har utformats (som dessutom åberopar kampen för en bättre miljö…), deras prissättning i relation till tjänsten, den omotiverat aggressiva påföljden vid försenad betalning och den väldigt påvra hemsidan så ger det en otvivelaktig bild av en oseriös näringsidkares försök att skrämma in pengar från seriösa näringsidkare. Nummerupplysningen ligger på flera varningslistor på nätet över oseriösa företag. Deras faktura kvalar in på definitionen ”Bluffaktura” på grund av hur de försöker vilseleda kunden.
Källa http://varningsinfo.se/bluffakturor
Låt er inte skrämmas – bestrid!

dosen sa...

Vänligen skicka ett mail till nummerupp.se@gmail.com
för ett kollektivt agerande
/KjellÖ

R Wall sa...

Jag tycker att förslaget från Kjell Ö är bra, men borde vi inte markera för Nummerupplysningen att detta är en samfälld aktion genom att tex formulera på samma sätt?
Ärendemeningen skulle tex kunna lyda: Bestridande av faktura nr xxxxxxx.

Rickard Wall

Jacob sa...

Nu är internetsweden.se på de här bluffmakarna - hoppas de blir av med sitt domännamn!
http://www.internetsweden.se/varning-for-nummerupplysningen-senummerupplysningen-ou-11550212-grav/

Unknown sa...

Hej, jag kämpar som bara den mot nummerupplysningen.se. Det känns så bra att se att det finns folk med civilt kurage. Angående "Jimmy Söderström" så är han säkert "fiktiv". Ingen idag levande människa skulle kunna leva med så mycket skit på sitt samvete. Denna typ av vilseförande marknadsföring där affärsidén är att vilsleda och binda upp folk och helt enkelt skrämma dem att betala är så gement att detta måste upp i domstol. Jag har delgivit DEM om att jag ämnar driva det dit. Frågan är om de dyker upp. Skall bli spännande att se. Vi har nu fått en "KRONOFOGDEVARNING" påklistrad på en påminnelse. Så jäkla uppenbart pinsamt då denna term ej existerar.Ett hot som lika gärna kunde vara en påklistrad pistol. Jäkla fasoner. Håll detta forum levande så kan vi hjälpas åt. Tror inte att detta ens går till Kronofogden, men håll oss uppdaterade alla ni ståndaktiga duktiga människor och stå på er, svenskt stål biter fortfarande!!
:-) / Stogge

Unknown sa...

Intressant att se att personen som skickar ut svaren på folks klagomål har bytt förnamn. Först var det Katri Kinnunen, nu är det Maija. Det kanske är ett familjeföretag...

Dessa namnbyten känns lika seriösa som att Jimmy Söderström verkligen heter Jimmy Söderström och inte Daniel W eller Michael W

Intressant att läsa hur snaran knyts allt hårdare runt dessa typer, kanske någon sätter stopp för dem, en gång för alla!

Raffi sa...

Hej....jag har också trillat dit! Fick ett utskick från nummerupplysningen.se (oü)med FELAKTIGA ADRESSUPPGIFTER som jag korrigerade och skickade tillbaka. Plötsligt har jag förbundigt mig i 24 månader á 3,711/år. Har försökt ringa flertalet gånger utan resultat. Har pratat med följande instanser; KFM, KO även den lokala, gjort en polisanmälan, Svensk Företagsförening och pratat med deras jurist som mkt väl kände till nummerupplysningen.oü, samt med min revisor. De har uppmanat mig att inte BETALA. Jag har även skickat tillbaka faktura, och informerat samtidigt, att jag har gjort en polisanmälan. Ett par dagar senare får jag ett mail från oü att de tänker polisanmäla mig. Påminnelse nr 3 med texten KRONOFOGDEVARNING kom idagarna. Ute på nätet kan man läsa om ALLA varningar som gäller oü. I dagens Sydsvenska 2010-08-12 kan man läsa om nummerupplysningen; "NY VARNING FÖR BLUFFAKTUROR" Mvh Raffi Serntorp

dosen sa...

Vill igen uppmana alla drabbade att skicka ett mail till nummerupp.se@gmail.com, snarast. Där är flera aktiviteter på gång. Bla det som R Wall sa. Ju fler vi blir, desto bättre....

/Kjell

R Wall sa...

Nu har jag hörsammat Kjells uppmaning och skickat ett E-brev till nummerupp.se@gmail.com med följande lydelse:
Bokförlaget DHILE bestrider Nummerupplysningens Faktura nr 101251 mot bakgrund av att Nummerupplysningen agerar svikligt och bedrägligt i samband med sin marknadsföring.

Rickard Wall
Bokförlaget DHILE

Unknown sa...

Har hörsammat Kjells uppmaning och skickat ett E-brev till nummerupp.se@gmail.com. "...bestrider Nummerupplysningens Faktura nr 103309..."

Per (PAC AB)

Bussbloggen sa...

Tror nog att nummerupplysningens representant Jimmy verkar ha fått företagets policy om bakfoten !!!

Man skickar alltså inte längre bara ut brev med ett erbjudande utan nu ringer man även upp potentiella "kunder" . I samtalets inledning började telefonisten Sanna med att inte upplysa om att det är ett erbjudande, hon upplyste inte heller om att det kostar pengar utan det enda hon sa var - "Jag rinnger från nummerupplysningen.se och vill bara kontrollera era uppgifter" hade jag på denna fråga svarat med mina uppgifter hade jag också varit fast i skuldfällan men istället ifrågasatte jag hennes fråga med en motfråga - Är det gratisuppgifterna du skall kontrollera? . Svaret blev att ingenting är gratis men fortfarande inga besked om vilka summor vi pratar om . Efter att jag 5 gånger förklarat mitt ointresse för företaget hon representerar så slängde hon luren i örat på mig utan att ens säga - ha en bra dag ! Nummerupplysningen.se är ett BLUFF Företag oavsett vad deras representanter säger !!!

ChristerL sa...

Här komer en till som låtit sig bli lurad. Hoppas vi blir så många att skojarna inser att det inte är lönt att fortsätta. Jag har anmält mig på nummerupp.se@gmail.com.

Unknown sa...

Hasse
Jag har blivit lurad också. jag kommer inte ihåg om jag skrev under något gul papper,fast jag har en påminnelse i handen , Jag vill gärna veta om jag har skrivit under eller ej?
det är bra att man skriver datum under varje e mail.
100827

Bussbloggen sa...

Det lustiga är att om jag går in på nummerupplysningen.se och söker på mig själv så kommer det upp uppgifter utan att jag betalat eller godkänt något !!!
Så varför betala när man ändå finns med gratis?

Unknown sa...

Tillhör skaran som gått på Nummerupplysningen.se. Har ett litet företag vid sidan om med årsomsättning på 3000kr plus minus 3000. En hobby som ger stimulans. Gått igenom emailkonversation med Maia Kinnunen och bestridit fakturan flertal gånger. Nu kommer det skriftliga betalningspåminnelser brevledes. KÄnner mig dum men denna blogg har varit ett stöd, känslan av att inte vara ensam är inget vidare. Hittade denna blogg och förstod att förnuftiga människor kan i god tro luras till konstiga saker som på förhand ser intressanta ut. Godtrogenhet? Ja kanske men det skall man inte straffas för. Pratat med kronofogden och han känd till företaget, finns vad han visste inget svenskt Inkasso företag som vill ha med Nummeruppl att göra.
Jag har hörsammat budskapet att skicka bestridande till Nummerupp@gmail.com
Jerry Dahlberg
Jerka MedUtb

Unknown sa...

Här är en kille som verkar gått till djupet med att finna vilka skojjare som ligger bakom nummerupplysningen.se. Mycket interessantinformation. http://www.internetsweden.se/varning-for-nummerupplysningen-senummerupplysningen-ou-11550212-grav/

Unknown sa...

Jag har också blivit lurad av Nummerupplysningen.se. Skrev under vad jag trodde var ändring av gratis basuppgifter i någon katalog. Att upplägget är att lura människor är ju helt uppenbart, eftersom ingen av den viktiga informationen (avtal, kostnad, förbindelsetid etc) sticker ut i textsmeten. Jag har fått tre påminnelser, men kommer inte att betala någonting.
2010-09-12

Bussbloggen sa...

Nytt blufförsök på gång, med samma tillvägagångssätt och dem kallar sig 118 218 ... SE UPP !!!!

Jörgen sa...

Hej alla, jag blir så djävla trött på detta bluffbolag nummerupplysningen! Nu har jag fått ännu ett inkassokrav. Från ett bolag som heter Inkasso Rigolet, någon annan som har fått det? Naturligtvis bestrider jag detta med!! Mvh Jörgen

dosen sa...

Det är flera som fått inkasso från Rigolet. Tydligen från deras nystartade (2010) filial i Solna, undertecknade av Sven Soeson. Alla bestrider.

Dessa företagsterrorister!

Anders Marzi Tornblad sa...

Jag fick ett sånt brev idag. Jag är skeptisk av naturen och läste det finstilta först. Det är troligen olagligt att formge ett bindande avtal på så vis att rubriken är "Erbjudande från" och inte "Avtal".

Hade jag varit privatkonsument hade jag skickat det hela till KO, men hur gör man som företagare?

Skälarö sa...

Hej,

tyvärr också gått på detta i hastigheten och fått den första fakturan. Någon som har en uppdatering hur det gått för er som bestridit fakturorna och inkassokrav?

Anonym sa...

Hej,

Efter att ha bestridit 4 påminnelse från två olika inkassoföretag kom så idag ytterligare en påminnelse i form av följande mail från inkasso@nummerupplysningen.se:

Hej!

Vi har noterat Ert Bestridande. Trots bestridande kvarstår vår fordran i sin helhet.

Fakturan kommer att lämnas vidare till Tingsrätten för indrivning.

Med vänliga hälsningar
Ekonomiavdelningen
Nummerupplysningen.se

De börjar bli desperata.

Sven-Åke

Nidojs sa...

Skönt att se att man inte är ensam, även om det så klart är sorgligt att de här skojarna lyckats lura så många. Jag har nu fått inkassokrav från Rigolet, vilket jag bestridit precis som alla tidigare fakturor. Är det någon här som ligger längre fram i processen och kan berätta något om vad som hänt efter detta?

/ Mikael Sjödin

Te-njutning sa...

Hej!

Vi vill gärna gå samman med er övriga

Vi har skickat till nummerupp.se@gmail.com:
Sencha AB bestrider Nummerupplysningens Faktura nr 100850 mot bakgrund av att Nummerupplysningen agerar svikligt och bedrägligt i samband med sin marknadsföring.

Inkassokrav har vi fått från flera 2 olika var av det senaste var från nått Rigoletto i Estland, de kan inget göra så länge man bestrider och Vi har bestridit i alla led och nu hotar de med Tingsrätten.
Hur långt har ni övriga kommit?

Med vänlig hälsning
Christofer
Sencha AB

pia sa...

Jag har varit med om samma resa som er,med anmälan hos reklamationsnämnden och polisen.bestridit hos Inkasso/fidelity som har en del att säga på sin hemsida. Nu verkar även Rigolet hoppat av.Enligt avtalslagen 1915:218 ska bägge parter vara överens vilket uppenbarligen inte är fallet här.Ska bli intressant att möta dem i tingsrätten /Pia

Te-njutning sa...

Ja verkligen intressant att möta dem i Tingsrätten, jag vet inte hur det fungerar, men jag gissar att en prövning i rätten bör innebära att flera stycken fall ska prövas samtidigt, eller vad tror ni övriga?

// Christofer
2010-10-05

Unknown sa...

Vi är många som får lägga onödigt tid i att överklaga och ha ångest över att vara mål för kronofogden. Nummerupplysningen.se och deras verksamhet bryr sig inte om detta. Kanske skall gemensamt bege sig till Jimmy och göra upp, tand för tand, det verkar vara detta språk han förstår. Har själv överklagat till Rigolet, som sänt det vidare till sin uppdragsgivare (nummerupplysningen), så får man se.
Fortsätt gärna att skriv vad som händer sen, det är en tröst i mörkret, och att betala tror jag är helt fel.

Unknown sa...

Tröst att inte vara ensam mot dessa företag. Bestred mitt inkasso hos Rigolet, som sände frågan vidare till Nummerupplysningen.se och väntar svar.
Dags att åka till Jimmy, och mötas tand för tand, det språket är det enda han förstår.
Fortsätt att rapportera, det är många som följer vad som händer.

Gela sa...

2010-10-06
Idag fick även jag ett inkassokrav från Rigolet.ee. Denna kommer att bestridas. Har även bestridit fakturorna från nummerupplysningen.se, gjort polisanmälan och anmälan till konsumentverket. Nu skall jag skriva till nummerupp.se@gmail.com
Många bäckar så.....

Unknown sa...

Rigolet och Jurist (de påstådda inkassoföretagen) är uppenbar bluff.

Båda siterna (rigolet.ee och jurist.ee) registrerades i samma namn, Sven Soeson, för ett par månader sedan.

Jag tänker inte ens bestrida. Jag blir bara glad när jag får post med exotiska frimärken.

Elisabeth sa...

Nu finns det en grupp på Faceboook som heter " Vi som känner oss lurade av Nummerupplysningen.se.
Där kan du nu gå in och berätta vad du varit med om, få hjälp eller stödja Nummerupplysningen.se

Anonym sa...

Hej,


LED-Butiken i Kungsbacka har med bestridit bluff fakturan från nummerupplysning och inkasso bolaget Rigolet.

Nu hotar dom med att skicka skulden till tingsrätten. Hur många har fått samma hot? Vad har hänt sedan ni bestridit och fått detta hotet?

Mvh Marcus

marcus@ledbutiken.com

A.Olsson sa...

Hej allihop gå med Gruppen på Facebook http://www.facebook.com/profile.php?id=649071180#!/pages/Bluff-F%C3%B6retag/227303560694835

Mindfulness in my Mind sa...

Jag har tidigare reagerat och kommenterat eftersom jag är en av de drabbade. Jag pratade med polisen som sa att jag absolut inte skulle betala. Och det gjorde jag inte utan bestred fakturan varje gång, samtidigt som jag fick mindre trevliga mail från vad-han-nu-hette. Fakturan gick till inkasso och om jag kommer ihåg rätt gick den även till Kronofogden. Jag ringde dit och förklarade saken och de sa att det är bara att bestrida, att det här företaget vill nog inte gå till så långt som tingsrätten, Jag gjorde som de sa, bestred och nu har lugnet varat i snart ett år och företaget har inte hört av sig.

BETALA INTE! DET HÄNDER INGENTING ÄVEN OM DE HOTAR!

Peter Akrell sa...

Jag har fått faktura från Nummerupplysningen.se via ALFA Fakturaservice. Per mail upplyste jag dem om (nummeruppl.) om att jag inte har för avsikt att betala. Svaret var av standardtyp. Jag ska polisanmäla ärendet idag.

Hälsningar Peter Akrell

Anonym sa...

Gick på samma blåsning. Läste den här sidan idag. Otroligt att de har fått hålla på så länge.
Har bestridit från början pga att utskicket var vilseledande. Polisanmält osv. Kravbreven trillar in, senast med hot om inkasso. Bestrider, tänker inte betala men känner mig osäker.

Hälsningar,
Bengt K

Anonym sa...

Hejsan,

Jag vad också en av er som skrev under och skickade in papperna till Nummerupplysningen.

Bestred första fakturan och fick även jag standardsvaret att de kommer driva vidare. Men jag kommer fortsätta att bestrida detta företag tills det har lagts ner. Tycker det är konstigt att de än idag kommer undan med dessa saker.

2015-08-19

Anonym sa...

Har idag fått "Förtursexponeringserbjudande 2015" från Nummerupplysningen. De önskar Kontaktuppgiftskontroll.
De enda kontaktuppgifterna som stämmer är min adress och de första sex siffrorna i mitt personnummer. Företagsnamnet är ett annat och mobiltelefonen går till ytterligare en annan person. Naturligtvis ska jag inte korrigera någonting men det är så fult tillvägagångssätt och sen att de kan fortsätta. Första inlägget är 5 år gammalt!

Sara sa...

Hej!
Vi har tyvärr också blivit lusade och fick en faktura på 7450 kronor. Vårt företag är inte ens aktiv och när vi bad dem ta bort fakturan så fick vi detta mail tillbaka;
"Nummerupplysningen.se har tagit del av Er skrivelse. Vi kan inte mer än beklaga att Ni bestridit det ingångna avtalet.

I och med att erbjudandet undertecknats samt returnerats till nummerupplysningen.se har Ni bevisligen öppnat posten, tagit del av erbjudandet med tillhörande avtalstext. Ni har därmed givits möjlighet att läsa igenom vad erbjudandet avser samt vid oklarheter utreda dessa. Erbjudandet innehåller utförlig avtalsinformation, det framgår klart och tydligt att abonnemanget avser annonsering på www.nummerupplysningen.se samt att det medför en årlig kostnad mm.

För att undvika oklarheter hänvisas det till avtalstexten på erbjudandet.

Vi finner med anledning av ovan sagda Ej skäl att häva ingånget avtal, vi ber Er snarast korrigera vår fordran. I det fall Ni väljer att inte betala vår utställda faktura kommer vi att utföra ytterligare åtgärder vilket kan leda till Inkasso, tingsrätt eller andra för Er tids och kostnadskrävande insatser.
Vi vill gärna anmäla dem för det de håller på med. Det finns många kommentarer och det känns bättre nu när det finns andra också ska överklaga och anmäla dem. Finns det någon/några man kan vända sig till om man ska bli en grupp för att polisanmäla dem?

Susanne sa...

Jag har också fått en faktura på nästan 7500 kronor. Jag ringde och pratade med dem om att det har blivit missförstånd och mitt företag är inte ens aktiv men de skickade ett mail tillbaka med denna text:

Nummerupplysningen.se har tagit del av Er skrivelse. Vi kan inte mer än beklaga att Ni bestridit det ingångna avtalet.

I och med att erbjudandet undertecknats samt returnerats till nummerupplysningen.se har Ni bevisligen öppnat posten, tagit del av erbjudandet med tillhörande avtalstext. Ni har därmed givits möjlighet att läsa igenom vad erbjudandet avser samt vid oklarheter utreda dessa. Erbjudandet innehåller utförlig avtalsinformation, det framgår klart och tydligt att abonnemanget avser annonsering på www.nummerupplysningen.se samt att det medför en årlig kostnad mm.

För att undvika oklarheter hänvisas det till avtalstexten på erbjudandet.

Vi finner med anledning av ovan sagda Ej skäl att häva ingånget avtal, vi ber Er snarast korrigera vår fordran. I det fall Ni väljer att inte betala vår utställda faktura kommer vi att utföra ytterligare åtgärder vilket kan leda till Inkasso, tingsrätt eller andra för Er tids och kostnadskrävande insatser.
Jag undrar ifall det finns någon grupp man kan vara med i och polisanmäla gruppvis.
2015-12-13

Sara sa...

Hej!
Jag har tyvärr också blivit lurad och har fått en faktura på 7422 kr.
Hur ska man skriva när man bestrider fakturan?
Med vänlig hälsning/ Sara
2015-12-13

Anonym sa...

Jag har också blivit lurad och fick en faktura på 7422 kr.
Jag ska bestrida fakturan men kan någon skicka en mall på hur man bestrider en faktura? Vilka informationer ska man ta upp i brevet?
Med vänlig hälsning/

Anonym sa...

Jag meddelade honom att jag inte tänker betala fakturan utan gå till polisen, vilket jag också gjorde. De kunde inte göra något eftersom människan/människorna skickar räkningarna från Estland men rådet var: betala INTE. Och det gjorde jag inte heller, hade en mailväxling med personen som inte var så trevlig men hur som helst betalade jag inte och ingenting hände...mer än att han förmodligen blev förbannad. Skriv bara att du inte tänker betala fakturan, punkt slut.

Anonym sa...

Vad gäller hot med tingsrätt sa polisen att det är de som kommer att sitta på de anklagades bänk förr eller senare så BETALA INTE, DISKUTERA INTE MED DEM UTAN VAR LUGN, inget kommer att hända.

dosen sa...

Det finns en Facebook grupp som heter Nummerupplysningen.se -vi som inte vill vara kund hos dem. Där kan du få tips på hur andra har gjort!

Anonym sa...

Hej!
Jag har fått en faktors på ca 7500 kr fr NU. Jag hade ingen aning att jag har skrivit på ngt avtal med dem och därför anmälde detta till polisen. Fick veta att ett hundra tals företagare har anmält i samma anseende bluff företaget NU. Polisen gav tips att vi som är drabbade borde bestrida Nus krav i alla nivåer. Jag har försökt till och med säga upp avtalet, som inte finns, men det är bundet i 2 år!!!