måndag, januari 28, 2008

Kloka funderingar av Jan Ertsborn

Jan Ertsborn från Falkenberg är folkpartiets riksdagsman från mitt hemlän Halland. En person jag känner som en klok och kunnig person.

Han skiljer sig också från många andra politiker i och med att han som advokat, med konkurser som specialitet, sett verkligheten.

En utmärkt person att för regeringen ta fram ett regelverk för att ge överskuldsatta en andra chans.
Nu funderar Jan Ertsborn (bilden) på att föreslå att skulder får en maxtid på 15 år. Inte minst med bakgrund av att skulder blivit en handelsvara och det oftare är inkassoföretag som köper en skuld och driver in den. Inte den som ursprungligen förlorat pengar.

Till Dagens Nyheter säger han:

”-Den som levererade en vara har tagit sin förlust och fått 5-10 procent och är nöjd med det. Sedan är det en ren affärsidé att tjäna pengar på fordringarna, då finns det inte samma skäl för staten att ställa upp och driva in.”

Jag kan bara instämma.

3 kommentarer:

robin hood sa...

Mordbanken(Nordea m.fl) som egentligen var i konkurs redan 1991, sade i början 1990-talet upp krediterna för 1000-tals företagare med stora övervärden, för att på så vis rädda sitt eget skinn. Tillgångarna såldes, företagarna försattes i personlig konkurs, med skulderna kvar, som med räntor och kostnader sedan dess vuxit med i de flesta fall 10 ggr ursprunglig skuld.
Fordringarna de flesta avskrivna, har sedan sålts eller överlåtits på inkassobolag för en spottstyver. Inkassobolagen fortsätter nu jakten, över 15 år senare, med fogdens hjälp, på de stackare som oförskylt fick vara med och rädda de laglöst skötta bankerna.
Detta är för Aschberg, eller någon annan orädd journalist något att rota i, ni kommer att bli mycket förvånade och de drabbade som utsattes av Sveriges Cosa Nostra, kan kanske få lite upprättelse.


Tack J Ertsborn m.fl för Ert kurage

Mimlan sa...

Tack J Erzborn för att du tar tag i detta. Många med mig lider av företagskonkurser sedan många år tillbaka, jag sedan 2001 då det företag som jag var delägare gick i konkurs.Skulderna stiger med hissnande summor varje år p g a ockeräntor på 10- 15 % och kronofogden drar allt överskott från mina inkomster som lärare vilket innebär att hela min ekonomi
körs i botten De pengar som kfm drar in är som droppar i havet. Och jag kommer att dö som miljonär i skulder om inte detta avskrivs.
Detta är ett livstidstraff för något jag inte kunde styra över - företaget i gick i botten p ga Asienkrisen 1997. Precis som många företag gick i botten under bankkrisen 90-95 då bankerna drog in krediterna för att rädda sig själva. Idag är bankerna friska igen men många företagare kunde aldrig resa sig mer.
Idag går kronofodgen bankernas ärenden och inkassoföretagen jagar på, och slår hårt på de som redan ligger och som aldrig kommer kunna att resa sig igen. Tack Jan Erzborn än en gång för att du tar tag i detta.Vi är inga busar, vi är företagare som drabbats av en omvärldsförändring som vi inte kunde rå över.

Med vänlig hälsning Cathrina Nordin

Ulrika Ring sa...

Jag håller så med dig i din beskrivning av Jan Ertsborn. Tyvärr är det inte han, med sin kunskap, den som får styra och ställa i riksdagen. Utan det är typ 348 andra som ska vara med och tycka också. Och efter Ertsborn hade lämnat sin utredning tyckte och tänkte de andra lite annorlunda och nu är Ertsborns gedigna arbete i fara. Med all sannolikhet dissar de andra hans utredning till stora delar. Det verkar bara bli en liten tumme kvar...
länk till vår debattartikel i frågan på newsmill. Hoppas du tar dig tid att läsa.
//Ulrika Ring
http://insolvenssthlm.blogspot.com